خطبهاى از آن حضرت ( ع )
سپاس و ستایش خداوندى را که مىشناسندش بىآنکه دیده باشندش .
خداوندى که آفریننده است بىآنکه اندیشه و فکرى به کار دارد . خداوندى که پیوسته باقى و برقرار است و همیشه بوده است ، آنگاه که نه از آسمان و برجهایش اثرى بود و نه از حجابهاى عظیم و ناگستردنىاش نشانى ، نه از شب تاریک و نه از دریاى آرام و نه از کوهها با درههاى گشاده و نه از درههاى دراز پیچاپیچ و نه از زمین گسترده و نه از موجودى صاحب اراده و توان بر روى آن .
او آفریننده جهان است و وارث آن . چون جهان از میان برود باقى خواهد بود .
خداوند آفریدگان و روزىدهنده آنان ، خداوند خورشید و ماه ، که به میل و اراده او از پى هم رواناند . هر تازهاى را کهنه سازند و هر دورى را نزدیک گردانند . روزى بندگان خود را میانشان تقسیم نموده و آثار و اعمالشان را حساب کرده و شمار نفسهایشان را مىداند و از نگاههاى دزدیدهشان آگاه است و هر راز را ، که در سینه نهفتهاند ،
مىداند . از آن هنگام ، که در زهدان مادران و پشت پدران جاى داشتهاند تا زمانى که زندگانیشان به پایان آید ، باخبر است .
اوست خداوندى که خشم و انتقامش بر دشمنانش سخت است ، در عین گستردگى رحمتش و ، رحمتش در حق دوستانش گسترده است ، در عین خشم و انتقامش . مقهور کننده است ، هر که را که خیال چیرگى بر او را در سر پزد و سرنگون کننده است ، هر که را با او به منازعه برخیزد . خوار و زبون مىکند آن را که دم مخالفت زند و مغلوب مىسازد کسى را که با او دشمنى ورزد . هر که را بر او توکل کند ، کفایت نماید و هر که را که از او چیزى خواهد ، عطا کند و هر که بدو وامى دهد ، ادایش کند و هر که شکر و سپاس گوید ، جزایش دهد .
اى بندگان خدا ، خود را بسنجید ، پیش از آنکه شما را بسنجند و از خود حساب بکشید ،
پیش از آنکه از شما حساب کشند و نفس بر آورید ، پیش از آنکه گلویتان را بفشارند .
سر فرودآورید ، پیش از آنکه بزور به سر فرودآوردن وادارندتان . هرکس که خود ، خویشتن را از زشتیها باز ندارد و اندرز ندهد براى او باز دارنده و اندرزدهندهاى نخواهد بود .
اللّه عليه و آله و بلاغ الإمام عنه أَرْسَلَهُ عَلَى حِينِ فَتْرَةٍ مِنَ اَلرُّسُلِ وَ طُولِ هَجْعَةٍ مِنَ اَلْأُمَمِ وَ اِعْتِزَامٍ مِنَ اَلْفِتَنِ وَ اِنْتِشَارٍ مِنَ اَلْأُمُورِ وَ تَلَظٍّ مِنَ اَلْحُرُوبِ وَ اَلدُّنْيَا كَاسِفَةُ اَلنُّورِ ظَاهِرَةُ اَلْغُرُورِ عَلَى حِينِ اِصْفِرَارٍ مِنْ وَرَقِهَا وَ إِيَاسٍ مِنْ ثَمَرِهَا وَ اِغْوِرَارٍ مِنْ مَائِهَا قَدْ دَرَسَتْ مَنَارُ اَلْهُدَى وَ ظَهَرَتْ أَعْلاَمُ اَلرَّدَى فَهِيَ مُتَجَهِّمَةٌ لِأَهْلِهَا عَابِسَةٌ فِي وَجْهِ طَالِبِهَا ثَمَرُهَا اَلْفِتْنَةُ وَ طَعَامُهَا اَلْجِيفَةُ وَ شِعَارُهَا اَلْخَوْفُ وَ دِثَارُهَا اَلسَّيْفُ فَاعْتَبِرُوا عِبَادَ اَللَّهِ وَ اُذْكُرُوا تِيكَ اَلَّتِي آبَاؤُكُمْ وَ إِخْوَانُكُمْ بِهَا مُرْتَهَنُونَ وَ عَلَيْهَا مُحَاسَبُونَ وَ لَعَمْرِي مَا تَقَادَمَتْ بِكُمْ وَ لاَ بِهِمُ اَلْعُهُودُ وَ لاَ خَلَتْ فِيمَا بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَهُمُ اَلْأَحْقَابُ وَ اَلْقُرُونُ وَ مَا أَنْتُمُ اَلْيَوْمَ مِنْ يَوْمَ كُنْتُمْ فِي أَصْلاَبِهِمْ بِبَعِيدٍ وَ اَللَّهِ مَا أَسْمَعَكُمُ اَلرَّسُولُ شَيْئاً إِلاَّ وَ هَا أَنَا ذَا مُسْمِعُكُمُوهُ وَ مَا أَسْمَاعُكُمُ اَلْيَوْمَ بِدُونِ أَسْمَاعِكُمْ بِالْأَمْسِ وَ لاَ شُقَّتْ لَهُمُ اَلْأَبْصَارُ وَ لاَ جُعِلَتْ لَهُمُ اَلْأَفْئِدَةُ فِي ذَلِكَ اَلزَّمَانِ إِلاَّ وَ قَدْ أُعْطِيتُمْ مِثْلَهَا فِي هَذَا اَلزَّمَانِ وَ وَ اَللَّهِ مَا بُصِّرْتُمْ بَعْدَهُمْ شَيْئاً جَهِلُوهُ وَ لاَ أُصْفِيتُمْ بِهِ وَ حُرِمُوهُ وَ لَقَدْ نَزَلَتْ بِكُمُ اَلْبَلِيَّةُ جَائِلاً خِطَامُهَا رِخْواً بِطَانُهَا فَلاَ يَغُرَّنَّكُمْ مَا أَصْبَحَ فِيهِ أَهْلُ اَلْغُرُورِ فَإِنَّمَا هُوَ ظِلٌّ مَمْدُودٌ إِلَى أَجَلٍ مَعْدُودٍ
نظرات شما عزیزان: